Pohjolan Liikenne

  • Pohjolan Liikenteen linja-autoilla matkusti vuonna 2015 35,2 miljoonaa matkustajaa.
  • Pääkaupunkiseudun sopimusliikenteen osuus siitä oli 28,4 miljoonaa matkustajaa.
  • Pohjolan Liikenne uudisti strategiaansa menestyäkseen muuttuvassa kilpailuympäristössä.

Suurimpia strategisia muutoksia oli alkuvuodesta 2015 toteutettu pikavuoroliikenteen hinnoittelu-uudistus. Uudistuksen myötä hintatasoa laskettiin ja meno-paluulipun alennusta nostettiin. Samalla käteismyynnin lippujen myyntiehdot ja ikärajat yhtenäistettiin asiakkaalle edullisemmiksi sekä vastaamaan verkkokaupan käytäntöjä.

Asiakasmäärien kasvattamiseksi ja asiakaspalvelun parantamiseksi myös verkkopalvelu uudistettiin täysin. Verkkosivujen uudistus toteutettiin asiakaslähtöisesti, ja lippujen oston siirryttyä yhä enemmän sähköisiin kanaviin uudistuksen tavoitteena oli saada verkkopalvelu vastaamaan ja palvelemaan paremmin nykyasiakkaiden tarpeita.

Joustavuudella lisää kilpailukykyä

Pikavuoroliikenteen reittejä ja aikatauluja tarkastellaan jatkuvasti toimintaympäristön muuttumisesta johtuen. Kajaanin ja Helsingin välillä liikennettä lisättiin yhdellä päivävuoroparilla. Reiteillä Kotka−Helsinki ja Turku−Helsinki pikavuoroliikennettä supistettiin ja reitillä Lappeenranta−Helsinki tehtiin merkittäviä aikataulumuutoksia. Vuoroja vähennettiin matkustajamäärien laskun vuoksi. Tämä paransi kustannustehokkuutta ja kannattavuutta haastavassa kilpailutilanteessa.

Alkuvuonna 2016 Pohjolan Liikenne kertoi aloittavansa liikennöinnin Tampere−Helsinki-reitillä. Pohjolan Liikenteen vuorojen lähtöpisteenä Tampereella on Pyynikintori ja ajoreitti kulkee Hervannan kautta kattaen näin koko kaupunkialueen.

Voitokkaita kilpailukierroksia kaupunkiliikenteessä

Syksyn 2015 kilpailutuksissa Pohjolan Liikenteen huolellinen valmistauminen toi tulosta, ja kilpailutuksissa voitettiin uusia sopimuksia HSL-alueella. Lisäksi puolustettiin menestyksellisesti Kotkan ja Imatran kaupunkiliikenteitä, jotka jatkuvat sopimusliikenteinä 1.7.2016 alkaen. Imatran sopimus ulottuu kesään 2019 ja Kotkan kesään 2021 saakka. Molemmat sopimukset sisältävät tämän lisäksi mahdollisuuden kahden vuoden jatko-optioon.

Uusia tiloja, kalustoa ja henkilöstöä

Pohjolan Liikenteen Helsingin päävarikko konttoreineen siirtyy rakennettaviin uusiin tiloihin vuoden 2017 aikana. Uudet tilat rakennetaan nykyisten lähistölle Helsingin Veturitielle. Rakennettava kiinteistö takaa toiminnan sujuvuuden ja luo edellytykset sen kasvattamiselle ajanmukaisissa varikko- ja toimistotiloissa. Voitetut kilpailutukset tarkoittavat kaupunkiliikennekaluston kasvua 300 autosta 375 autoon. Lisäksi pääkaupunkiseudun liikenteen laajenemisen vuoksi vuoden 2016 aikana tullaan rekrytoimaan 180 uutta kuljettajaa.