VR − Kehittyviä joukkoliikenteen palveluja

  • VR:n matkustajaliikenne tarjoaa joukkoliikenteen palveluja kaikille matkustajaryhmille työ- ja vapaa-ajan tarpeisiin.
  • Matkustajaliikenne palveli 2015 yhteensä yli 110 miljoonaa asiakasta raiteilla, asemilla ja bussiliikenteessä.

VR:n kaukoliikenne palvelee matkustajia sekä Suomen rataverkolla että Venäjälle suuntautuvassa liikenteessä. Kaukoliikenteen palveluja käytti vuonna 2015 yli 11 miljoonaa matkustajaa. VR:n lähiliikenne huolehtii Helsingin seudun junaliikenteestä sekä lähialueen vyöhykeliikenteestä. Lähiliikenteen junissa kulki vuonna 2015 yli 63 miljoonaa matkustajaa.

Ravintolapalveluista junissa ja asemilla huolehtiva Avecra on tärkeä osa junamatkustamisen asiakaskokemusta. Lisäksi matkustajaliikenteeseen kuuluu Pohjolan Liikenne, joka liikennöi sekä kaupunkiliikenteen, maaseutuliikenteen että pikavuoroliikenteen vuoroja.

VR on keskeinen joukkoliikenteen toimija Suomessa. Tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen ja junamatkustamisen suosiota tarjoamalla nopeita, ympäristöystävällisiä, turvallisia ja viihtyisiä matkustuspalveluja kilpailukykyiseen hintaan. Tärkeitä kehityskohteita ovat niin henkilökohtaisen kuin verkossa tapahtuvan asiakaspalvelun uudistaminen, houkuttelevat matkatuotteet, sujuvat matkaverkot, liikenteen täsmällisyys ja kysyntälähtöinen liikennetarjonta. Erilaisia digitaalisia palveluja kehittämällä helpotetaan matkustamista ja tuodaan siihen uusia ulottuvuuksia.

VR tarjoaa asiointipalveluja useissa eri kanavissa. Lipunmyynti on siirtynyt valtaosin itsepalvelukanaviin, verkon ja mobiilin osuus kasvaa nopeasti. Verkkokauppa vr.fi houkuttelee noin 100 000 kävijää päivittäin, ja VR Mobiili -mobiilisovellusta on ladattu jo lähes 700 000 kertaa. Lippuja voi ostaa myös palveluasemilta, automaateista, junista, puhelinmyynnistä ja yhteistyökumppaneilta. Kaikki Suomen yli 600 R-kioskia myyvät VR:n junalippuja. Asiakaspalvelu toimii puhelinpalvelun lisäksi aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja VR on arvioitu Suomen some-aktiivisimpien yritysten joukkoon.

VR:n digitaaliseen asiakkuusohjelmaan Veturiin on liittynyt vuodesta 2011 jo lähes miljoona asiakasta – vuoden 2015 lopussa veturilaisia oli noin 960 000. Veturilaisille on tarjolla erilaisia etuja sekä junissa että yhteistyökumppaneilta. Veturi kehittyy koko ajan – lähiajan tavoitteena on tarjota entistä henkilökohtaisempia palveluita asiakkaiden käyttöön.

*) Lähiliikenteessä käytetty sisäistä raportointilukua vuosina 2013−2015.