VR-koncernens resultat höll sig på nöjaktig nivå

VR-koncernens resultat för 2010 höll sig på nöjaktig nivå. Koncernen hade en rörelsevinst på 43,1 (28,9) miljoner euro och räkenskapsperiodens vinst var 30,0 (18,4) miljoner euro. Omsättningen var 1 422,6 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 2,2 procent jämfört med året innan. Koncernens finansiella ställning förblev stark. – Det var ett förväntat resultat. Återhämtningen av den finländska ekonomin syntes inom både logistiken och passagerartrafiken. Resultatförbättringen påverkades betydligt av att kostnadsnivån förblev måttfull, men också av det att industrins transportmängder ökade, säger verkställande direktören Mikael Aro . Omstruktureringsprogrammet som inleddes vid VR-koncernen 2009 framskred som planerat. – Logistikfunktionerna effektiverades märkbart under fjolåret. Vad gäller passagerartrafiken har vi som mål att förbättra reseupplevelsen för våra kunder. I fjol tog vi beslut om investeringar på sammanlagt 150 miljoner euro i materiel, säger Aro. Målet med omstruktureringsprogrammet som ska pågå fram till slutet av 2012 är att förbättra VR-koncernens lönsamhet med 100 miljoner euro på årsnivå. Personalnedskärningarna gäller ca 1 200 personer. I första hand kommer nedskärningarna att ske via pensioneringar och omplaceringar. Ökning inom logistiken VR-koncernens logistikfunktioner dvs. VR Transpoints transporter ökade med 10,4 procent jämfört med föregående år. Järnvägstransporterna ökade med 8,9 och biltransporterna med 17,4 procent. Logistikfunktionernas rörelseförlust minskade från fjolårets 36,9 miljoner euro till 1,0 miljoner euro. Järnvägslogistikens andel av det var 5,2 miljoner euro. VR Transpoint förnyade hela sitt transportsystem i fjol. Tyngdpunkten låg på att effektivera användningen av bannätet i järnvägstrafiken och terminalnätet i landsvägstrafiken. Även försäljnings- och kundserviceorganisationerna gick igenom en del förnyelser. Målet är att erbjuda kunderna logistiska helhetslösningar som består av både tåg- och biltransporter med därtill hörande tilläggstjänster. Inom koncernens passagerartrafik visades en måttlig ökning. Inom tågtrafiken ökade antalet resor med 2,1 procent. När det gäller försäljningskanaler växte näthandeln mest. Dess andel av biljettförsäljningen var 20,6 procent. Busstrafiken ökade med 23,0 procent tack vare det att VR har fått ta över flera busslinjer inom huvudstadsregionen. Passagerartrafikens rörelsevinst uppgick till 38,0 (36,0) miljoner euro. VR Tracks omsättning minskade med 15,2 procent på grund av den allmänna tillbakagången inom infrastrukturbyggande. Rörelsevinsten minskade till 6,8 miljoner euro från fjolårets 26,0 miljoner euro. Investeringar för att öka tillväxten VR-koncernens investeringar uppgick till 149,8 (134,5) miljoner euro. De största investeringarna gjordes i tågmateriel, sammanlagt 50,8 miljoner euro. 44,3 miljoner euro av investeringarna gick till banförbättringar, såsom överenskommits med Trafikverket. VR-koncernen deltar i finansieringen av projektet för en grundlig förbättring av bansträckan Uleåborg−Seinäjoki och Tammerfors–Orivesi samt iståndsättning av bangården i Kotolahti hamn. Framtida utsikter Inom logistikbranschen har förutsägbarheten minskat till följd av att transportvolymerna i början av året hållit sig på lägre nivå än väntat. Transportvolymerna förväntas dock överstiga fjolårets nivå. Nya uppväxtområden är återvinning och distributionsverksamhet i Ryssland. Resandemängderna tros fortsätta att öka något. Rysslandsresorna förväntas öka klart tack vare den nya snabba Allegro-tågförbindelsen som öppnades i december. VR övergår stegvis till prissättning som baserar sig på efterfrågan i tågtrafiken. Förnyelserna tros öka resandefrekvensen i persontåg då biljetterna till mindre populära avgångar blir billigare. År 2011 kommer att innebära utmaningar för VR Track. Marknaderna har minskat inom banbygge som traditionellt varit bolagets viktigaste affärsområde. VR-koncernens centrala nyckeltal
VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group