Små ändringar i fjärrtågens tidtabeller fr.o.m. den 9.12

Fjärrtågens tidtabellsperiod ändras den 9 december. Tidtabellerna ändras endast för enstaka tåg. VR fortsätter prövningen att köra fortare än förut med IC2-tågen, dvs. 200 km/h. På stambanan blir tågförbindelserna bättre. Tåget från Helsingfors till Tammerfors som avgår kl. 21.00 (IC 185 / IC2 187) åker i fortsättningen dagligen. Tidigare har tåget inte åkt under fredagar och lördagar. Tåget som avgår från Helsingfors till Seinäjoki kl. 14.06 (IC2 173) har i fortsättningen en förbindelse ända till Karleby i och med den nya expresstågturen (P 409) som avgår från Seinäjoki kl. 17.41. Den tågtur som nuförtiden avgår från Seinäjoki till Karleby kl. 22.30 tas bort på grund av så få passagerare. Det kommer fler alternativ till tågturerna till och från Kuopio. Pendolino-tåget (S 89) från Helsingfors till Jyväskylä kl. 14.30 åker i fortsättningen ända till Kuopio alla vardagar samt under söndagar. Tidigare har man kunnat åka med tåget till Kuopio endast under fredagar. Pendolino (S 91) kl. 16.30 från Helsingfors via Jyväskylä till Kuopio kör direkt till Kuopio endast under fredagar. De övriga dagarna ska de som reser till Kuopio byta i Pieksämäki till IC-tåget (IC 709) som avgår kl. 20.52. Från Kuopio kan man resa via Tammerfors till Åbo med en ny morgontur när det tidigare IC-tåget (IC 912) från Pieksämäki börjar åka ända från Kuopio. Tåget avgår från Kuopio kl. 6.22 och från Pieksämäki kl. 7.18. Mellan Helsingfors och Imatra ändras dagarna som tågen går. Pendolino (S 107) från Helsingfors till Imatra kl. 12.12 går i fortsättningen endast under fredagar. Pendolino (S 118) från Imatra till Helsingfors kl. 15.07 går i fortsättningen endast under fredagar och söndagar. I och med byte av tidtabellsperiod ändras nästan alla IC2-tåg mellan Helsingfors och Åbo hamn till IC-tåg med restaurangvagn. Från tågen finns en förbindelse till färjorna. Tåget från Helsingfors till Åbo kl. 20.02 går inte längre under fredagar. Banarbetena på Björneborgsbanan har för tillfället avslutats och trafiken fortsätter som förut utan ersättande bussar. Tidtabellerna blir lite snabbare under vintern. IC2-tågen testas i snabbare hastigheter VR har på rutterna Helsingfors-Tammerfors-Seinäjoki och Helsingfors-Kouvola testat att åka i hastigheten 200 km/h under sommaren och hösten. Prövningen fortsätter också efter att tidtabellsperioden byts ut. Prövningen inverkar inte på tågens tidtabeller eller resetider men underlättar återgången till tidtabellen vid eventuella förseningar. Efter att VR fått tillräckligt med erfarenhet om att åka snabbt med IC2-tågen kan ökande av hastigheterna beaktas i tidtabellerna och resetiderna. Målet är att detta skulle ske år 2014. Snabbare hastigheter förutsätter att alla vagnarna har två våningar och att tåget har ett lok som kan köra 200 km/h. Också bannätet ska vara i sådant skick att det är möjligt att åka snabbare. VR håller för tillfället på och förnyar sin materiel. Under de närmaste åren kommer det att komma nya styr- och restaurangvagnar i två våningar samt nya ellok. De nya tidtabellerna finns på VR:s webbplats www.vr.fi . Mer information fås också på stationerna samt via VR Kundservice på numret 0600 41 901 (1 euro/samtal + lna). Det nya tidtabellshäftet för fjärrtrafik har publicerats och det kan köpas på stationerna för en euro.
VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group