Finlands statsminister och Rysslands premiärminister skickade Allegro-tåget till Ryssland för testkörning

Statsminister Matti Vanhanen och premiärminister Vladimir Putin var med och vinkade av det nya Allegro-tåget i Villmanstrand den 27 maj i samband med Rysslands premiärministers arbetsbesök i Finland. Mikael Aro, vd för VR-koncernen, presenterade det nya tåget för ministrarna på Villmanstrands järnvägsstation. Både Vanhanen och Putin underströk Allegro-projektets betydelse som den första snabbtågsförbindelsen mellan EU och Ryssland. I tillställningen deltog även Finlands trafikminister Anu Vehviläinen och Rysslands vice trafikminister Aristov som bidragit till att snabbtågsprojektet framskridit i samarbete mellan länderna. – Det är fint att se hur ett långsiktigt projekt blir verklighet. Allegro-trafiken öppnar en ny era och förbättrar avsevärt förbindelserna mellan Finland och Ryssland, säger trafikminister Anu Vehviläinen. Teknisk testning av tågen pågår Ett av de snabba Allegro-tåg som kommer att trafikera mellan Helsingfors och S:t Petersburg har testats under våren i Finland. Testkörningarna har gått utan problem. Nu ska tågsättet flyttas till Ryssland för fortsatta testkörningar. Hittills har man testkört tåget i Finland ca 11 000 kilometer, för det mesta på genbanan Lahtis–Kervo. Efter att tåget hade finjusterats på depån påbörjades testkörningarna för att testa hur tågsättets olika system, såsom dess traktions- och bromssystem, fungerar. Det första Allegro-tåget har genomgått ett antal test när det gäller tågets gångegenskaper och egenskaper i branta kurvor samt bullertest. Det andra Allegro-tåget anlände till Finland i början av maj, det tredje väntas anlända i juni-augusti och det fjärde på hösten. VR och det ryska järnvägsbolaget RZD har för avsikt att Allegro-trafiken mellan Helsingfors och S:t Petersburg kan komma igång i slutet av innevarande år. Allegro-tågen ersätter de nuvarande Sibelius- och Repin-tågen och gör det möjligt att stegvis sätta in flera tågturer mellan dessa två städer. I början förkortas restiden mellan Helsingfors och S:t Petersburg från närmare sex timmar till ca tre och en halv timme. Restiden förkortas då man inte längre behöver byta lok vid gränsen och dessutom görs gräns- och tullkontrollerna ombord på tåget i bägge länderna. Uppgradering av banan pågår En förutsättning för att Allegro-trafiken kan komma igång och restiden förkortas är höjning av banstandarden i både Finland och Ryssland. I Finland pågår som bäst banarbeten på banavsnittet Lahtis–Luumäki–Vainikkala. I Ryssland uppgraderas banan mellan S:t Petersburg och Buslovskaja. Allegro-tågen ägs av VR:s och det ryska järnvägsbolagets RZD:s gemensamma materielbolag Karelian Trains Ltd. Ansvaret för servicen för passagerare, tidtabellerna och biljettförsäljningen ligger hos operatörerna, dvs. VR och RZD. Karelian Trains och Alstom ingick i september 2007 ett leveransavtal om fyra Allegro-tåg. Alstom har levererat liknande tåg med lutande vagnskorgar till hela 10 länder.
VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group