Ändringarna inom VR förbereder sänkta tågbiljettpriser

  • VR Groups verksamheter effektiveras för att stärka passagerartrafikens konkurrenskraft. Tågbiljetternas priser sänks och prissättningen förenklas nästa år.
  • Passagerarna utnyttjar allt oftare de elektroniska kanalerna och man kommer att utveckla särskilt de digitala tjänsterna.
  • Kostnadsnedskärningen och verksamhetsreformen innebär förändringar i personalen och tjänsterna.
  • Utredningarna av de utförda samarbetsförhandlingarna ges stegvis. Under första skedet genomförs uppsägningar av uppskattningsvis sammanlagt 157 personer.

VR siktar mot en ökning inom tågresandet och ökade passagerarmängder.

– Vi vill erbjuda våra kunder förmånliga priser och vi tänker sänka tågbiljettpriserna varaktigt i början av nästa år. För att vi ska kunna utföra detta på ett lönsamt sätt, måste vi förnya oss och ändra våra verksamhetssätt, konstaterar Maisa Romanainen, chef för passagerartrafikdivisionen. – Detta är mycket tunga beslut för personalen, men de måste fattas för att vi ska vara konkurrenskraftiga.

VR satsar på att utveckla de digitala tjänsterna.

Under de senaste tre åren har tågresenärerna börjat köpa tågbiljetter annorlunda än tidigare. Cirka 85 procent av biljetterna köps dag på andra ställen än på stationernas biljettförsäljning, i huvudsak på VR:s webshop www.vr.fi eller via VR Mobil. Därför utvecklar VR sina digitala tjänster, eftersom kunderna anser det vara särskilt viktigt att mobilköpen går enkelt.

VR säljer i fortsättningen biljetter på sina försäljningsställen i Helsingfors, Hyvinge, Jyväskylä, Träskända, Lahtis, Tammerfors, Dickursby, Åbo och Uleåborg. Ändringar i biljettförsäljningens personalantal och öppettider sker från och med den 11 januari.

Även R-kioskerna ger personlig service i biljettärenden. VR:s vanligaste tågbiljetter kan köpas på över 600 R-kiosker runt om i Finland. Biletter kan även köpas i automaterna på stationerna och på resebyråer samt elektroniskt på webbshopen www.vr.fi, VR Mobil samt via telefonservicen. Biljettförsäljningen forsätter även på tågen.

VR:s biljettförsäljning upphör i början av nästa år på 13 stationer. Biljettförsäljningen i Tavastehus, Joensuu, Karis, Karleby, Kouvola, Kuopio, Villmanstrand, St. Michels, Böle, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki och Vasa stängs före den 10 januari. Dessutom stängs biljettförsäljningen i Kemijärvi under nästa år.

Ändringarna i biljettförsäljningen inverkar inte på hur tågen åker eller på väntesalarnas öppettider.

De sänkta tågbiljettpriserna förutsätter en effektivisering av verksamheterna

I augusti inleddes VR:s marknadsdrivna program som siktar mot att förbättra konkurrenskraften för VR:s fjärrtrafik. Målet är att skapa årliga inbesparingar på 50 miljoner. För att möjliggöra kommande samt för att förnya prissättningen har VR Group genomfört samarbetsförhand-lingar som gäller passagerartrafiksorganisationen, underhållet av tågmaterielen samt tågtrafikeringen. Samarbetsförhandlingarna avslutades den 10 november.

Samarbetsförhandlingarnas resultat berättas stegvis, eftersom inga beslut har fattats om trafikstrukturen. Besluten som gäller detta och underhållet av tågmaterielen ges i helhet senare.

Som resultat av samarbetsförhandlingarna omorganiserar VR sina verksamheter och tar nya verksamhetsmodeller i bruk. Cirka 400 personer omfattas av de beslut som nu meddelas. Behovet av att minska arbetsuppgifter är inom passagerartrafiken och en del av tågtrafikeringens verksamheter sammanlagt 157 enligt uppskattningarna i det här skedet.

VR Group genomför ändringarna med en ansvarsfull personalpolitik. Inom koncernen utnyttjas ett utvidgat omställningsskydd som stöder personalen i förändringen och säkerställer en jämlik behandling inom de olika enheterna och yrkesgrupperna. Personalens anpassningsåtgärder genomförs i huvudsak under nästa år.

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group