Allt fler tågbiljetter köps på webben eller i mobilen

VR:s webbtjänst www.vr.fi växer i popularitet, och allt fler resenärer köper sina biljetter i webb- eller mobilshopen. Webbtjänsten har över två miljoner besökare varje månad. VR Mobil som öppnades för ett år sedan har också ökat stadigt i popularitet. Fler än 200 000 personer har laddat ner VR Mobils appar till olika smarttelefoner. Sammanlagt har användningen av digitala tjänster ökat med 15 procent jämfört med ifjol.

- VR erbjuder sina kunder mångsidiga sätt att köpa biljetter på. Vi vill ständigt förbättra vår service och utvecklar våra köpkanaler så att de ska möta kundernas förväntningar. Nu köps över 65 procent av alla biljetter via våra självbetjäningskanaler, berättar Antti Tiitola, direktör för passagerartrafikdivisionen.

VR:s webbtjänst smidigare än förr – nu kan man även boka hotell

VR har förnyat sin webbplats www.vr.fi och de funktioner som finns där. Informationen om tidtabeller, tågen i realtid och andra tjänster är lättare att hitta tack vare ny navigation och effektivare sökning. Webbplatsen har gjorts upp så att alla funktioner kan användas i olika slags maskiner. Webbplatsens utseende har också förnyats.

En nyhet är att man kommer att kunna boka hotell via VR:s webbplats. Man kan boka hotell behändigt i samband med att man köper tågbiljetter. Det finns flera olika hotell att välja mellan, både i Finland och till exempel i S:t Petersburg. Dessutom kommer man att erbjuda nya förmåner, restips, biljett- och resepaket samt erbjudanden som tågresenären får direkt nytta av.

VR Mobil förnyas

Sökfunktionerna och navigationen i VR Mobil har också förnyats. Apparna som finns till smarttelefoner har ändrats utgående från feedback från kunderna för att göra dem mer funktionella. Menyerna har till exempel gjorts tydligare och valet av station har blivit snabbare. VR Mobils gratisappar finns för Windows-, iPhone- och Androidtelefoner.

VR:s kundprogram Veturi och dess tjänster utvecklas och blir mångsidigare i och med förnyelserna. De som hör till Veturi får nya förmåner och funktioner som de kan utnyttja i mobilshopen. Det går snabbare än tidigare att logga in i Veturi, så det är lätt att komma åt förmånerna. VR Mobil har också fått ett nytt elektroniskt Veturikort som ger kunden extra fördelar och gör allting snabbare. Genom att visa upp sitt Veturikort kan kunden bland annat lösa ut erbjudanden hos olika samarbetspartners.

De som hör till VR:s kundprogram Veturi deltar aktivt i utvecklingen av VR:s tjänster. Webbtjänsterna som förnyats nu har testats och ändrats i samarbete med Veturimedlemmarna.

Mer information om VR:s webbtjänster och VR Mobil www.vr.fi

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group