CASE: Lasketut hinnat, nopeammat reitit
Vuonna 2016 VR toteutti historiansa merkittävimmän hinnoittelu-uudistuksen.

Muuttuneessa joukkoliikenteen kilpailussa suomalaiset matkustajat toivoivat edullisempia junalippuja. Junalippujen hinta piti saada kilpailukykyisiksi ja asiakkaat takaisin juniin. Perusteellisen asiakasanalyysin jälkeen helmikuussa 2016 junalippujen hintoja laskettiin pysyvästi keskimäärin neljänneksellä ja hinnoittelumallia yksinkertaistettiin. 

Järkevien hintojen lisäksi myös nopeus on valttia asiakkaan valitessa kulkuvälinettä matkalleen. Rantaradalle tuotiin maaliskuussa 2016 nopea Turku Express, joka on osoittautunut hyvin suosituksi. Kesäkuussa nopeutettiin useita reittejä ympäri Suomen ja samalla suorat junayhteydet lisääntyivät. Matka-ajat nopeutuivat Helsingistä Tampereelle, Seinäjoelle, Ouluun, Vaasaan ja Poriin.  Esimerkiksi Ouluun matka nopeutui yli 30 minuuttia kesäkuussa, ja joulukuussa matka-aika on nopeutunut yhteensä jo tunnilla. Lue lisää vr.fi/pikanaperille.

Nopeutukset ja hintojen lasku ovat kasvattaneet junamatkustuksen suosiota ja matkamäärät ovat vahvassa kasvussa. Junamatkoja tehtiin VR:n omassa kaupallisessa liikenteessä noin 720 000 (8,2 %) edellisvuotta enemmän. Ydinreiteillä kasvua oli vielä enemmän, esim. Helsinki-Seinäjoki-reitillä jopa 22%.

-      Hintojen lasku ja nopeutukset ovat näkyneet junissa selkeästi kasvaneina asiakasmäärinä, kertoo työnopastajakonduktööri Esa Heiskanen.

 

Junat ovat myös täydempiä kuin ennen ja matkustajamäärät jakautuvat entistä tasaisemmin junavuorojen välillä, mikä osaltaan johtuu Säästölippujen suosiosta. 

 

-      Sen myös huomaa, että ihmiset seuraavat tarkasti hintatasoa. Ne, joilla on mahdollisuus valita lähtöaikansa, valitsevat usein vuoron, johon on Säästölippuja jäljellä. Ennen pystyimme päättelemään matkustuspiikit, nyt mikä tahansa junavuoro voi olla täynnä, Heiskanen jatkaa.

Matkamäärien lisäksi myös asiakastyytyväisyys on parantunut: yli 80 % asiakkaistamme on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä VR:n palveluihin. Yhä useampi haluaa myös suositella junaa läheisille ja tutuille.

-      Kansa on ollut mielissään ja asiakkaat kommentoivat uudistuksia positiivisesti. Uudet tuotteet on löydetty hyvin. Tottakai heitä on myös mukavampi palvella uusin hinnoin, Heiskanen hymyilee.

 

 

 

CASE: Rakennamme matkaketjut Suomeen
Syksyllä 2016 VR kertoi rakentavansa Suomeen matkaketjut. VR haluaa olla suunnannäyttäjä tulevaisuuden liikkumispalveluiden kehittämisessä ja tavoitteena on, että tulevaisuudessa asiakkaat pystytään kuljettamaan ovelta ovelle, jopa vain yhdellä lipulla.

Matkaketjujen tavoitteena on myös saada lisää matkustajia tuomalla VR:n palvelut myös sinne, minne junaraiteet eivät ulotu. Hyvällä ovelta-ovelle-kokonaisuudella vaikutetaan junamatkustamisen mielikuvaan ja parannetaan asiakaskokemusta. Kehittämällä uusia liikkumisen palveluja voidaan lisätä sekä junamatkustamisen että koko joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

Matkaketjut rakennetaan yhteistyökumppaneiden kanssa yhdistämällä junamatkaan saumattomasti muita liikennemuotoja.

-      Meillä on kattava, koko Suomen laajuinen junaverkosto valmiina, jonka ympärille pystytään hyvin rakentamaan ja liittämään muita matkustamisen muotoja, esimerkiksi isojen kaupunkien joukkoliikennettä. Suomessa rautatieasemat ovat perinteisesti keskeisillä paikoilla ja liikenteen solmukohtia, tarjoten loistavan mahdollisuuden monipuolisten ovelta-ovelle-palveluiden kehittämiselle, kertoo matkaketjujen Business Owner Hanna Castrén-Ollila.

Tulevaisuudessa liikkumisen tulee olla asiakas-, ei kulkuneuvokeskeistä. Matkaketjujen tavoitteena on vastata asiakastarpeisiin ja ratkoa arkisia haasteita. Joustavia palveluita tuodaan helposti tarjolle matkan kaikkiin vaiheisiin - suunnitteluun, reittihakuun, ostamiseen, ennakoivaan viestintään ja itse matkustamiseen. Tavoitteena on helppo ja asiakkaalle huoleton matka.

-      Haluamme auttaa asiakasta toteuttamaan matkansa ja huolehtia matkan sujuvuudesta eri vaiheissa, juna on vain yksi osuus matkasta, kuvailee Castrén-Ollila.

Vuonna 2017 VR tekee eri kumppanien kanssa 5-6 pilottia, joissa asiakas suunnittelee ja ostaa matkansa VR:n kanavista. VR:n asiakkaat pääsevät eturintamassa kokeilemaan uusia palveluita.

-      Haluamme lähteä liikkeelle ketterästi ja kokeilla monipuolisesti erilaista yhteistyötä. Asiakkaamme pääsevät mukaan palveluiden kehittämiseen. Haluamme tehdä tätä heille, yhdessä heidän kanssaan. Tarkoituksemme on oppia piloteista ja kehittää palveluita, joille on käyttäjiä, Castrén-Ollila jatkaa.