Kun logistiikka ratkaisee

Satamassa traktorit siirretään vaunuista laivaan.

Satamassa traktorit siirretään vaunuista laivaan.

Valtran traktorit lähtevät maailmalle junakyydillä

1.11.2023

Agco-konserniin kuuluva Valtra valmistaa Keski-Suomessa traktoreita, joista iso osa laivataan maailmalle. VR Transpointin ja Valtran yhteistyöllä koneet saadaan uusille omistajilleen nopeasti, vastuullisesti ja kustannustehokkaasti.

Maailman pohjoisimmalta traktoritehtaalta Suolahdesta palvellaan koko maailmaa. Valtran traktoreista noin 60 prosenttia lähtee vientiin Vuosaaren sataman kautta, ja sesonkiaikana se tarkoittaa jopa toistasataa traktoria per viikko.

Häiriöttömän tuotannon suhteen oleellista on toimitusketjun varmuus ja nopeus.

– Se on tärkeää meille kannattavuuden kannalta, mutta se on tärkeää myös asiakkaalle, jotta traktorit saadaan heille nopeasti, sanoo Valtran markkinointipalveluista vastaava päällikkö Olli Mäkinen.

Varmuus ja nopeus toteutuvat hyvin VR Transpointin kanssa. Kun traktori valmistuu tuotannosta, sille tehdään testiajo ja heti sen jälkeen se ajetaan junavaunuun pihalla, vain muutaman kymmenen metrin päässä tehtaasta.

– Valtran henkilökunta kuormaa traktorit Suolahdessa junaan, joka on rytmitetty vastaamaan asiakastarpeeseen. Satamassa operaattori puolestaan siirtää traktorit vaunuista laivaan ja Valtrat jatkavat matkaansa maailmalle, VR Transpointin Agco-yhteistyöstä vastaava myyntipäällikkö Pasi Forsman kertoo.

Ympäristöystävällisyys rautatiekuljetusten etuna

Rautatiekuljetuksilla on monia etuja verrattuna siihen, että traktorit kuljetettaisiin rekkojen kyydissä.

– Päästöttömyys, ekologisuus ja ympäristöasiat ovat merkittäviä etuja. Samalla työkuormalla saadaan menemään paljon tavaraa. Lastaaminen on helppoa, kun traktorit saadaan kyytiin suoraan tuotannosta ja koko prosessi on sujuvaksi hiottu, sanoo Valtran Mäkinen.

Valtralla menee hyvin, ja traktorien tilauskirjat ovat varsin täynnä.

– Tällä hetkellä asiakkaan odotusaika on mallista riippuen muutama kuukausi. Tietyt mallit on myyty jo pitkälle ensi vuoteen.

Rautatiekuljetusten päästöttömyys ja ympäristöasiat ovat merkittäviä etuja.

Usko tulevaisuuteen on kova, ja Suolahdessa investoidaan kovaa vauhtia kasvavaan tuotantoon. Alueelle on viime aikoina valmistunut uusi logistiikkakeskus sekä maalaamo. Tällä hetkellä traktorivalmistaja työllistää 1 100 ihmistä, ja voimansiirtotehtaan laajennus tuo lähivuosina 200 työpaikkaa lisää.

Valoisa tulevaisuus on hyvän tuotteen ansiota.

– Tuotteemme ovat luotettavia ja täyttävät asiakkaiden vaatimukset. Olemme myös saaneet vuosien mittaan erilaisia muotoilupalkintoja, joten traktorit myös hivelevät asiakkaan silmää, Mäkinen sanoo.

– Panostamme myös huoltoverkostoon, jotta pystymme reagoimaan nopeasti omistajien tarpeisiin. Meidän sloganimme onkin farmer first, se edellä mennään.

Valtra kuuluu kansainväliseen Agco-konserniin. Se on maailman kolmanneksi suurin maatalouskoneiden valmistaja, jonka tuotteita myydään ympäri maailmaa. Agcon tunnettuja merkkejä on maailman myydyin traktori Massey Ferguson, ja Valtra on puolestaan markkinajohtaja Pohjois-Euroopassa ja Etelä-Amerikassa.

Valtran traktorit menevät valtaosin maatalouskäyttöön, mutta myös muut segmentit kasvavat: koneita käy kaupaksi esimerkiksi huolto- ja kunnossapitotehtäviin lentokentille ja kunnallistekniikan puolelle sekä metsätöihin.

Ennakointi tärkeää kuljetusten onnistumisessa

Valtra on perustettu 1951. VR-Yhtymän ja Valtran yhteistyö on alkanut jo 1980-luvulla. Vaikka traktorien, kuten autojenkin koot kasvavat vuosi vuodelta, ainakin vielä pärjätään nykyisen kokoisilla junavaunuilla.

Olli Mäkinen sanoo, että suuria muutoksia prosessiin ei ole tarvinnut tehdä.

– VR Transpointin puolelta on vastattu hyvin meidän huutoomme ja tarpeisiimme. Kuljetusten luotettavuus ja täsmällisyys ovat olleet kunnossa.

Traktoreiden, kuten monien muidenkin koneiden ja laitteiden valmistus on ollut epävakaan maailmantilanteen vuoksi viime vuodet haastavaa.

"VR Transpointin kuljetusten luotettavuus ja täsmällisyys ovat olleet kunnossa."

– Välillä on komponenttipula, välillä on pulaa tilauksista ja milloin mistäkin. Kaikki muuttuu matkan varrella, ja siksi asioihin reagoiminen mahdollisimman nopeasti on elintärkeää, sanoo Mäkinen.

– Muutoksiin ja liikkeisiin pitää olla varautunut. Me yritämme kertoa VR Transpointille mahdollisimman hyvin etukäteen meidän tarpeistamme huomenna, ensi viikolla ja puolen vuoden päästä, mutta silti muuttuviin tilanteisiin pitää pystyä sopeutumaan. Tässä VR Transpoint on onnistunut hyvin.